Προσφυγικά

Ο κύκλος παρεμβάσεων - δράσεων με τον τίτλο Προσφυγικά αναφέρεται στο μοίρασμα με ένα ευρύτερο κοινό, του στενού νήματος που ενώνει την πρόσφατη ιστορία του Πειραιά με αυτά που συνέβησαν στις αρχές του αιώνα. Στον πυρήνα της ιστορίας της Ελλάδας αναγκαστήκαμε πολλές φορές να γίνουμε μάρτυρες, θύτες και θύματα συνομιλώντας με τον ξένο. Ο κύκλος Προσφυγικά, στέκεται κι αναρωτιέται: πού βρίσκεται αυτή η λεπτή γραμμή που επανακαθορίζει συμπεριφορές, απόψεις, κοινωνίες και πολιτισμούς; Το Δ.Θ.Π. θέτει με τις δράσεις του τα ερωτήματα, ελπίζοντας ότι θα συμβάλει με τον τρόπο του στη δημιουργία ενός υγιέστερου μέλλοντος.
 
Πιό συγκεκριμένα ο κύκλος δράσεων εκτυλίχθηκε τόσο στο χώρο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, αλλά και σε διάφορα σημεία της πόλης, με στόχο την κινητοποίηση σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, της μνήμης, της ιστορίας, της ατομικής συνείδησης με αφετηρία την ιστορική έκθεση: "Κερδισμένη Πατρίδα: Πρόσφυγες του 1922 στον Πειραιά".
 
Η έκθεση αποτελεί μια προσπάθεια να κατανοηθεί η αυτενέργεια των προσφύγων και τα πολιτισμικά στοιχεία χάρη στα οποία πέτυχαν να ανασυστήσουν τόσο γρήγορα τη ζωή τους, με πεδίο μελέτης και παραδείγματος τον Πειραιά, που ήταν ήταν μια από τις δέκα μεγαλύτερες προσφυγουπόλεις στην Ελλάδα. Η έκθεση επιχειρεί να ταξινομήσει αυτήν την αυτενέργεια μέσα από πέντε έννοιες: τη νέα κοινωνικότητα, την επιχειρηματικότητα, την καθαριότητα, τη χειραφέτηση των γυναικών (η οποία συμβάδιζε με τη θηλυκότητα) και την πολιτικοποίηση. Το ρεμπέτικο τραγούδι, ένα πολιτιστικό πεδίο που γεννήθηκε και διαμορφώθηκε στον Πειραιά, ήταν προϊόν μιας ιδανικής σύνθεσης. Οι Ελλαδίτες-Πειραιώτες και οι πρόσφυγες μουσικοί συναντήθηκαν, κατέθεσαν τα φορτία τους, επηρεάστηκαν αμοιβαία και δημιούργησαν μια νεωτερική επανάσταση στον χώρο του λαϊκού πολιτισμού. Η έκθεση προσπαθεί να "διαβάσει" το σώμα των ιστορικών τεκμηρίων στη βάση ορισμένων επιστημονικών υποθέσεων εργασίας. Έχει αποκόμματα απο εφημερίδες του μεσοπολέμου σε μεγέθυνση, τα οποία είναι ενταγμένα στο ερμηνευτικό σχήμα - είναι, λοιπόν μια έκθεση που διαβάζεται. Οι φωτογραφίες αρχείου είναι ενταγμένες και αυτές στην αφήγηση της έκθεσης, ώστε να μην εικονογραφούν μόνο, αλλά επίσης να "διαβάζονται". Οι σύγχρονες φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στην έκθεση (των Σπύρου Δεληβοριά, Ανδρέα Σχοινά και Δημήτρη Σφουντούρη) συνδιαλέγονται με το ιστορικό υλικό. Προσεγγίζουν, μέσα από τη γλώσσα της φωτογραφικής τέχνης, το προσφυγικό αποτύπωμα: τι έχει μείνει, τι έχει τελειώσει και τι ανανεώνεται στην προσφυγική παράδοση. Η έκθεση θέλει να κάνει τον επισκέπτη να φεύγει με σκέψεις και όχι με εντυπώσεις. Να φύγει με απορίες, με κίνητρα να μάθει περισσότερα και να κρίνει.".
 
Επιμέλεια: Βάσιας Τσοκόπουλος, Εύη Προύσαλη, Χρήστος Χρυσανθόπουλος
 
Διάρκεια έκθεσης: έως 31 Μαρτίου 2017
 
 
Άλλες παρεμβάσεις:
 
- Μαθητική εφηβική παράσταση, Η Σμύρνη της καρδιάς μας. Ενιαίο Λύκειο Καμινίων. 02/10/2016.
 
- Το ταξίδι συνεχίζεται…The trip goes on…. Performance γυναικών από το Αφγανιστάν. Στα πλαίσια της δράσης «Διωγμοί: παλιές και νέες ιστορίες» των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ. 24/09/2016.
 
- Ραφίκα Σαουίς- Αντώνης Βολανάκης, Common Platforms. Εργαστήριο- Ανοιχτή εγκατάσταση- Performance. 07-08-09/10 και 14-15-16/10/2016.
 
- Το ψωμί της Νινευί, των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά. Παίζουν: Λήδα Πρωτοψάλτη και Σταύρος Ζαλμάς | Έως τις 26 Φεβρουαρίου 2017.
 
- Τα ταξίδια των Γκιουλ_Ιβέρ. Παιδική παράσταση, από την ομάδα Ουίτ.
 
- Ιστορικοί περίπατοι στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.
 
- Ο Πρόσφυγας, έκθεση σε συνεργασία με την Gallery Art Prisma. 16/12/2016- 29/01/2017.
 
- Ανοιχτή μέρα δράσεων στην πόλη σε σχέση με το Προσφυγικό σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά. 3/3/2017
 
 - Ημερίδα: "Αναγνώσεις για το Προσφυγικό. Ιστορική και κοινωνική διάσταση". 7/3/2017.

  • 17505318_139471463250421_5610017206005540596_o
  • 17632111_139575946573306_2781941278167129518_o
  • actionaid_-_refugee_play_4
  • commonplatforms16

FOLLOW US

Youtube Instagram
Gravity custom web