Ο Γιάννης Στάνκογλου μιλά στο in.gr για την κοσμοθεωρία του Καλιγούλα

Ο Γιάννης Στάνκογλου θα ανέβει στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά για να υποδυθεί για ακόμη μια φορά τον Καλιγούλα για λίγες μόνο παραστάσεις. 

Το σπουδαίο έργο του Αλμπέρ Καμύ παίρνει σάρκα και οστά από την σκηνοθεσία της Αλίκη Δανέζη Knutsen και την ερμηνεία του Γιάννη Στάνγκολου. 

Ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας οδηγείται στα όρια της παράνοιας μετά την απώλεια της αδερφής και ερωμένης του Δρουσίλλας. Η βία, οι συγκρούσεις, οι πλεκτάνες, οι διαξιφισμοί με τους Πατρίκιους συνθέτουν ένα ασφυκτικό σκηνικό, που ο ίδιος επί της ουσίας δημιουργεί, προκειμένου να προκαλέσει τον θάνατό του. 

Γίνεται καθρέφτης της κοινωνίας γύρω του και ενσαρκώνει με απόλυτη συνείδηση τον παραλογισμό της ύπαρξης και το ανέφικτο της ευτυχίας. Ο Καλιγούλας είναι η ιστορία μιας «ανώτερης» αυτοκτονίας.

Η παράσταση αποτυπώνει επί σκηνής την δραματική πορεία του Καλιγούλα προς το θάνατο ως μια πράξη «αυτοθυσίας» κι όχι παραφροσύνης.

Λίγες ώρες πριν την πρεμιέρα της παράστασης την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου ο Γιάννης Στάνκογλου μας εξήγησε την κοσμοθεωρία του Καλιγούλα. 

Ποια είναι η ευτυχία για τον Καλιγουλα;

Δεν ξέρω ποια είναι η ευτυχία για τον Καλιγούλα. Δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι υπάρχει ευτυχία και δεν είναι ικανοποιημένος με την ευτυχία που διαρκεί λίγο. Αυτό να είναι το πρόβλημά του και ακριβώς αυτό που το ωθεί να προκαλέσει τις ακραίες καταστάσεις που περιγράφονται στο έργο.

Υπάρχει μετά τον θάνατο της αγαπημένης του; 

Ο θάνατος της αγαπημένης του, αδελφής και ερωμένης του, είναι κάτι που επηρεάζει πάρα πολύ τον Καλιγούλα, τον βάζει σε μια άλλη διαδικασία να σκεφτεί τα πράγματα τελείως διαφορετικά και κυρίως να δώσει διαφορετικό νόημα στη ζωή και τις αρχές της. 
Επιστρέφοντας από ένα τριήμερο στο οποίο είναι εντελώς μόνος του, δεν ξέρουμε που έχει καταφύγει, ο κόσμος του έχει γυρίσει ανάποδα γι’ αυτόν. Προσπαθεί να ανακαλύψει καινούρια μέτρα σύγκρισης, νέα ήθη, αξίες, αρχές. Επομένως υπάρχει ζωή μετά το θάνατο της αγαπημένης του αλλά είναι μια καινούρια ζωή που πρέπει να την ανεχτούν όλοι οι υπόλοιποι. Κι αυτό είναι η αρχή μιας πορείας που τον οδηγεί προς το άκρα.

Με ποιο τρόπο οδηγείται στην παράνοια;

Από τη στιγμή που η νέα κοσμοθεωρία του Καλιγούλα δεν γίνεται κατανοητή από τους γύρω του, αντιδρά πολύ ακραία με στόχο να τον κατανοήσει πρώτα πρώτα το περιβάλλον του. Αλλά ακριβώς επειδή είναι τόσο ακραίος, ο κόσμος δεν είναι έτοιμος να δεχτεί την δική του λογική. Στο τέλος καταλαβαίνει ότι είναι μάταιο να προσπαθεί να τον κατανοήσουν και οδηγείται σε μια «ανώτερη» αυτοκτονία. 


Θα μπορούσε να είναι ένας ήρωας του σήμερα; 

Λίγο δύσκολο, γιατί ο κόσμος αντί να πηγαίνει μπροστά με ουσιαστικό τρόπο, πηγαίνει λίγο πολύ προς τα πίσω, οπότε και πάλι ο Καλιγούλας, τουλάχιστον όπως τον έχει γράψει ο Καμύ, θα ήταν μη κατανοητός για τους ανθρώπους.

Ποια στοιχεία της κοινωνίας που ζούμε αποτυπώνονται στη συμπεριφορά του; 

Νομίζω πάρα πολλά. Αν και το έργο έχει γραφτεί τη δεκαετία του ’50, ο Καμύ μιλάει για πράγματα που θα μπορούσαν να ειπωθούν και σήμερα. Στο έργο υπάρχουν λέξεις, λόγια και πράξεις που ο καθένας μας θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει στη σημερινή κατάσταση που βιώνουμε.


Είναι τελικά μέχρι τέλους ένα ευγενικός ήρωας;

Δεν ξέρω αν είναι ευγενικός, αλλά εγώ έτσι τον βλέπω, γιατί τον ενσαρκώνω κάθε μέρα και τον καταλαβαίνω Ευγενικός είναι με αυτά που λέει όχι με τις πράξεις του. Πιστεύω ότι κατά βάθος είναι πολύ ρομαντικός, δηλαδή πιστεύει σε αξίες που κάλλιστα θα μπορούσαν να εφαρμοστούν αλλά δεν εφαρμόζονται γιατί η κοινωνία είναι διαμορφωμένη με συγκεκριμένο τρόπο και είναι δύσκολο να αλλάξει. 


Σημείωση
Ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Πειραιά και η Stefi and Lynx Α.Ε. αποφάσισαν, μέρος του συνόλου των εσόδων της παράστασης «Καλιγούλας» που ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τις 18 έως τις 29 Οκτωβρίου, να δοθεί για την αποκατάσταση της υγείας του πρωταθλητή καταδύσεων Ανδρόγεου Σαμψάκη - Μπακόπουλου. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Ο.Π.Α.Ν. την οποία αποδέχθηκε θερμά η εταιρία παραγωγής και οι συντελεστές της παράστασης, έτσι ώστε όλες οι παραστάσεις που θα ανέβουν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά να αποκτήσουν και κοινωνικό χαρακτήρα.

Ο 17χρονος αθλητής της Εθνικής Ομάδας Νέων νοσηλεύεται στο νοσοκομείο ΚΑΤ, μετά από σοβαρό τραυματισμό που είχε στη σπονδυλική στήλη κατά τη διάρκεια προπόνησης στο ΟΑΚΑ.

Νατάσα Μαστοράκου
in.gr

FOLLOW US

Youtube Instagram
Gravity custom web