kathimerini.gr//Από το ανοικτό πρόγραμμα στο «ανοικτό» θέατρο - Νίκος Διαμαντής

Επειτα από ένα καλό θεατρικό χειμώνα αλλά και καλοκαίρι, που το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά αύξησε το κοινό του (105.000 θεατές έναντι των 80.000 της προηγούμενης χρονιάς), και με έσοδα 280.000 ευρώ, για τον Νίκο Διαμαντή ξεκινάει ο τέταρτος χρόνος στο τιμόνι του θεάτρου.

Το ΔΘΠ δοκίμασε, όπως λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, «να προσεγγίσει διάφορες πλευρές και της ίδιας της πόλης. Των ρωγμών, των αντιθέσεων και της δημιουργίας. Πηγαίνουμε βήμα βήμα, δοκιμάζουμε, προσπαθώντας να έχουμε ένα σοβαρό αποτύπωμα δημιουργίας και ισόρροπης ανάπτυξης». Δράσεις και έξω από το θέατρο, από το εργοστάσιο λιπασμάτων, στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα, στις ταβέρνες του Πειραιά όπου διερευνήθηκε μια πλευρά του ρεμπέτικου, σε σπίτια μεταναστών. Περίπου 5.000 θεατές ακολούθησαν το πρόγραμμα στους ανοικτούς χώρους.

Το καινούργιο πρόγραμμα έχει γερές παραγωγές και συνεργασίες. Στο ΔΘΠ κατεβαίνει ο Γιάννης Χουβαρδάς με τον «Γλάρο» του Τσέχοφ (15/11) και τους Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Νίκο Κουρή, Ακύλλα Καραζήση, Νίκο Χατζόπουλο, Δημήτρη Ημελλο, Αλκηστη Πουλοπούλου. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός (2/2/2018) με «Το λεωφορείο ο Πόθος» του Ουίλιαμς και συνεργάτες τους Μαρία Ναυπλιώτου, Χάρη Φραγκούλη, Θεοδώρα Τζήμου, Αγγελο Τριανταφύλλου. Ο ίδιος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου παρουσιάζει τον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι (18/4/2018) με τον Πέτρο Φιλιππίδη.

Από το Φουαγιέ

Από το Φουαγιέ θα εξαπλωθούν σε όλο τα θέατρο δράσεις όπως η παράσταση της Ρούλας Πατεράκη, η οποία σκηνοθετεί 10 χειρονομίες πάνω σε ποιήματα και κείμενα του Γιώργου Βέλτσου, η περφόρμανς της Ευαγγελίας Μπασδέκη «Η ορχιδέα και η σφήκα», αλλά και εκείνη της ομάδας NAIL «Βέντλα - Το ξύπνημα της άνοιξης». Οι επαναλήψεις όσων ξεχώρισαν τον περσινό χειμώνα είναι κι αυτές στο πρόγραμμα, «Ο Μεγαλέξανδρος νικάει τον Δράκο» (21/11) του Δήμου Αβδελιώδη, παραστάσεις για παιδιά καθώς και δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις.

Κινητή έκθεση πινάκων (panels): «Βίος και πολιτεία του Νίκου Καζαντζάκη», με αφορμή τα 60 χρόνια από τον θάνατό του, διοργανώνεται τον Οκτώβριο, αλλά και παρουσίαση του αρχείου του Μάνου Κατράκη την άνοιξη. Ενα θέαμα-ακρόαμα μισής ώρας, το οποίο συνοψίζει κάθε φορά μια σημαντική παράσταση του πρωταγωνιστή. Το αρχείο περιλαμβάνει ηχογραφημένο υλικό, φωτογραφίες, αλληλογραφία του ηθοποιού, κοστούμια κ.ά., όσα μελέτησε η Διεύθυνση Πολιτισμού Πειραιά και αξιοποιεί το Δημοτικό Θέατρο. Αν η παρουσίαση του αρχείου Κατράκη είναι ένα μεγάλο στοίχημα, ακόμη μεγαλύτερο είναι ο σχεδιασμός του προγράμματος τριετούς διάρκειας με τίτλο: «Η δυναμική του ελληνικού λόγου στο θέατρο». Είναι το δυνατό χαρτί του Νίκου Διαμαντή που εξασφάλισε το Περιφερειακό Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα με σκοπό να γίνει θεσμός στα πολιτιστικά δρώμενα του Πειραιά αλλά και της Περιφέρειας Αττικής. Επί τρία χρόνια, το κοινό, μαθητές και ενήλικοι, θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τη διαδικασία δημιουργίας μιας παράστασης. Οπως λέει στην «Κ» ο διευθυντής του θεάτρου, «το ΔΘΠ επιμένει σε μια θεατρική και κοινωνική εκπαιδευτική πολιτική, η οποία θα αφορά ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο».

Το πρόγραμμα πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ΠΕΠ «Αττική» (2014-2020) το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και αφορά τη δημιουργία και καθιέρωση φεστιβάλ –Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος– για την ανάδειξη και προώθηση του ελληνικού θεατρικού κειμένου. Μέσα από μια δίωρη ξενάγηση στους χώρους του θεάτρου, οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τις τεχνικές ανάγκες μιας παράστασης, να παρακολουθήσουν δοκιμές, αναλόγια, συζητήσεις με ακαδημαϊκούς και καλλιτέχνες αλλά και στρογγυλά τραπέζια. Θα αναδειχθεί το ελληνικό θεατρικό έργο από το 1950 έως σήμερα. Από τους Καμπανέλλη, Μουρσελά, Ποντίκα, Ζιώγα, Μάτεσι, Αναγνωστάκη, Ευθυμιάδη, Σκούρτη στους Δήμου, Κατσικονούρη, Σερέφα, αλλά πιο σύγχρονους όπως: Τζημάρας, Γιάννου, Τσίπος.

Η διαδικασία του θεάτρου

«Το κοινό θα βλέπει τι σημαίνει θέατρο από τη συγγραφή έως το στήσιμο. Πώς δημιουργούνται οι ρόλοι, τι σημαίνει παράσταση. Γύρω στις 10 με 12 το πρωί θα μπορούν περίπου 300 άτομα να παρακολουθούν πρόβες ακόμη και να συζητούν με συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιούς, εκφράζοντας τις απορίες τους. Θεατρολόγοι θα τους μιλούν για τον κάθε συγγραφέα και θα αναλύουν έργα όπως τα: “Η αυλή των θαυμάτων” του Ιακ. Καμπανέλλη, το “Ενυδρείο” του Κ. Μουρσελά, η “Πείνα” του Χ. Γιάννου, τι αποτυπώνουν και ποιες είναι οι διαφορές τους. Δέκα ηθοποιοί θα σχηματίζουν την ομάδα. Οι έξι θα προέρχονται από ανοικτή οντισιόν και θα είναι κάτω των 30». Οι σκηνοθέτες που θα συνεργαστούν είναι ο Κοραής Δαμάτης, η Ασπα Τομπούλη και η Λουίζα Κωστούλα, ενώ ανάμεσα στους ομιλητές που θα ακούσουμε είναι ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, ο Νάσος Βαγενάς, ο Γιώργος Πεφάνης κ.ά. Η τελική παράσταση θα δοθεί τον Μάιο. Ολα αυτά στην κεντρική σκηνή, που μετονομάζεται από το βράδυ της Δευτέρας σε Σκηνή «Δημήτρης Ροντήρης».

Εντυπωσιακές δράσεις, αλλά τι γίνεται με το θεατρικό τοπίο γενικότερα; «Παρ’ όλες τις εκκλήσεις των ανθρώπων του θεάτρου, δεν υπάρχει εξορθολογισμός της θεατρικής παιδείας. Αυτό δημιουργεί τις στρεβλώσεις στον θεατρικό χώρο. Κατ’ επανάληψη έχουμε συζητήσει τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να οργανωθεί το θέμα της θεατρικής παιδείας», τονίζει ο Ν. Διαμαντής. Η προηγούμενη σεζόν ήταν δύσκολη, λένε όλοι. «Η κοινωνική κρίση έχει φτάσει πια στο μεδούλι των ανθρώπων. Αυτό δημιουργεί ένα εργασιακό και κοινωνικό τοπίο μηδενικό. Η διάλυση αυτή αντανακλάται στο θέατρο όχι μόνο σε επίπεδο αριθμών, πόσοι είδαν κάτι, αλλά και τι είδαν. Υπάρχει ένα γλίστρημα σε όλο και πιο “ανόητα” πονήματα. Καμία ανανέωση της θεατρικής γλώσσας. Τα θέματα που επιλέγονται μοιάζουν να κολακεύουν τα χαμηλότερα ένστικτα. Υπάρχουν αντιθέσεις που δημιουργούν απελπισία στον κόσμο όπως τα φαινόμενα της Μυκόνου, η πετρελαιοκηλίδα, οι μετανάστες, ο Καμμένος στο εξωτερικό. Σε μια τέτοια στιγμή δεν βγαίνει η βία και η απελπισία της κοινωνίας στις παραστάσεις».

  • img_0211ok

FOLLOW US

Youtube Instagram
Gravity custom web