Αυγη-Κρημνιώτη Πόλυ // Με πρωταγωνιστή τον σημερινό θεατρικό λόγο

Το φεστιβάλ "Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο" για δεύτερη χρονιά φέτος, από τη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, επιχειρεί να ρίξει γέφυρες ανάμεσα στη σκηνή και την πλατεία, ενθαρρύνοντας τη δραματική εμπλοκή των θεατών στη θεατρική διαδικασία και δίνοντάς τους την ευκαιρία να παρακολουθήσουν πώς "χτίζεται" μια θεατρική παράσταση μέσα από μια σειρά ανοιχτών προβών

Της Πόλυς Κρημνιώτη

 

Εμβληματικά έργα της νεοελληνικής δραματουργίας συναντώνται και φέτος με ό,τι νεότερο έχει να παρουσιάσει η θεατρική γραφή του τόπου μας στο φεστιβάλ «Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο Θέατρο», που για δεύτερη χρονιά φέτος, από τη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, επιχειρεί να ρίξει γέφυρες ανάμεσα στη σκηνή και την πλατεία, ενθαρρύνοντας τη δραματική εμπλοκή των θεατών στη θεατρική διαδικασία και δίνοντάς τους την ευκαιρία να παρακολουθήσουν πώς «χτίζεται» μια θεατρική παράσταση μέσα από μια σειρά ανοιχτών προβών.

Επικεντρωμένο θεματικά στο μεταπολεμικό θεατρικό κείμενο, την ανάδειξη των ευρύτερων κοινωνικών και ιστορικών εξελίξεων της αντίστοιχης περιόδου στη νεοελληνική θεατρική γραφή, καθώς και στην παρουσίαση ζητημάτων δραματουργίας, το φεστιβάλ εκτείνεται από τον Μάρτιο μέχρι και τον Μάιο, όπου θα παρουσιαστούν δέκα νεοελληνικά έργα σε τρεις κεντρικές παραστάσεις και επτά θεατρικά αναλόγια, με τις ανοιχτές πρόβες για το κοινό να ξεκινούν την Τετάρτη 13 Μαρτίου, για τις οποίες έχουν ήδη δηλώσει συμμετοχή 5.780 άτομα.

Σεβασμός στο κείμενο και στον λόγο

«Είναι μια κεντρική παρέμβαση που αφορά την καρδιά του θεάτρου μας, δηλαδή το ελληνικό θεατρικό κείμενο, τον ελληνικό θεατρικό λόγο» λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Νίκος Διαμαντής, επισημαίνοντας ότι «ένας ανοιχτός πολιτιστικός οργανισμός με δυναμικό βηματισμό όπως το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά τοποθετεί στο κέντρο του προβληματισμού και του ρεπερτορίου του το παραμελημένο στις μέρες μας ελληνικό θέατρο. Ο σεβασμός στο κείμενο και στον λόγο είναι μία από τις πρώτες προτεραιότητές μας. Θέλουμε να αναδείξουμε τους νέους θεατρικούς συγγραφείς μας, να τους δώσουμε βήμα ώστε να παρακολουθήσουμε τον προβληματισμό, την αφήγηση, την αισθητική τους προσέγγιση και κυρίως το αποτύπωμα της κοινωνίας πάνω στο κείμενό τους».

Η πρώτη προσπάθεια παρέμβασης σύμφωνα με τον Νίκο Διαμαντή αφορά το κείμενο. «Θεωρούμε ότι σήμερα οι συγγραφείς μας είναι αδικημένοι, τα έργα τους δεν παίζονται πολύ, και δεν αναδεικνύεται ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνουν τα σύγχρονα, σύνθετα προβλήματα. Και πώς θα μπορούσε να αναδειχτεί παρά μέσα από τη σχέση και τη θέση τους στα θέατρα ρεπερτορίου της χώρας μας. Από την άλλη, υπάρχει μια προσπάθεια από τη δική μας πλευρά να αναδείξουμε την 'κουζίνα' του θεάτρου, τον τρόπο με τον οποίο από το κείμενο περνάμε στην παράσταση. Από τον τρόπο που το κείμενο σαν ένας δρων λόγος δημιουργεί τη σκηνική πράξη και τον κόσμο της. Έτσι, σε όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ, που πέρσι παρακολούθησαν πάνω από 6.500 άτομα, παρουσιάζεται η σχέση του κειμένου και η διαδικασία της σκηνικής πραγμάτωσής του βήμα-βήμα, με ανοιχτές πρόβες στο κοινό».

«Ο φονιάς» του Μήτσου Ευθυμιάδη σε σκηνοθεσία Κίρκης Καραλή, «Ο στρατηγός κάνει φασαρία στην πλατεία» του Μάκη Τσίτα σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη και το «Με δύναμη απ' την Κηφισιά» των Δ. Κεχαΐδη - Ε. Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Ν. Διαμαντή εναλλάσσονται με τα θεατρικά αναλόγια των έργων «Θέλω μια χώρα» του Α. Φλουράκη, «Τα αξύριστα πιγούνια» του Γ. Τσίρου, «Τα αίματα» του Ε. Φιλίππου, «Μέρες της αγίας Βαλπουργίας» της Π. Σουλτάτου, «Καρμπόν» του Γ. Κούβα και «Η βουή» του Π. Μάτεσι.

Γιατί ελληνικός λόγος σήμερα;

«Παρουσιάζουμε όλο το φάσμα του ελληνικού θεάτρου από τον Καμπανέλλη μέχρι τον Τζημάρα Τζανάτο, τη Νίνα Ράπη, τον Χαράλαμπο Γιάννου, τον Μάκη Τσίτα, τον Μανόλη Τσίπο, τη Μπέλα Σουλτάτου, τον Γιώργο Κούβα, συγγραφείς δηλαδή πολύ σύγχρονους, με δυναμικό λόγο και επίκαιρη προβληματική» υπογραμμίζει ο Ν. Διαμαντής, προσθέτοντας ότι στο φετινό φεστιβάλ «θέτουμε ένα καίριο ερώτημα: γιατί ελληνικός λόγος σήμερα; Και επιχειρούμε να ψάξουμε απαντήσεις, να προκαλέσουμε έναν ευρύ και απενοχοποιημένο διάλογο, να παρακολουθήσουμε, να καταγράψουμε και να αποκρυπτογραφήσουμε τη σταδιακή αλλαγή στον τρόπο και στο είδος της θεατρικής επικοινωνίας, της μεταφοράς δηλαδή του μηνύματος στον αποδέκτη. Θέλουμε να επιχειρήσουμε μια αποτίμηση της αλλαγής, να επαναξιολογήσουμε τους κώδικες γραφής και να ψηλαφίσουμε την κοινωνική αλλαγή ως συγχρονία και διαχρονία του ελληνικού λόγου».

Το στρογγυλό τραπέζι του φεστιβάλ επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο η ιστορία του τόπου αποτυπώνεται στα θεατρικά έργα από το 1950 έως σήμερα, ενώ θα πραγματοποιηθούν επίσης παράλληλες δράσεις εντός και εκτός του Δημοτικού Θεάτρου. Όλα τα αναλόγια παρουσιάζονται από φοιτητές του θεατρικού τμήματος του ΕΚΠΑ και δραματικών σχολών, ενώ θα εκδοθούν δύο αφιερωματικοί συλλογικοί τόμοι με κείμενα διακεκριμένων μελετητών και ακαδημαϊκών για το σημερινό ελληνικό θέατρο και τους συγγραφείς του.

Το πρόγραμμα του φεστιβάλ έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν άτομα με κινητικές αναπηρίες και ακουστικά προβλήματα. Το φεστιβάλ πραγματοποιείται στο πλαίσιο του τριετους Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Η δυναμική του Ελληνικού Λόγου στο θέατρο».

FOLLOW US

Youtube
Gravity custom web